måndag 14 juni 2021

Man ser långt på slätten

Bild: Jörgen Auer
Titta, vad man kan hitta bara man tittar ordentligt. Vid Älvestad var jag, strax efter Älvestad kyrka på väg mot Normlösa tog jag en bild ut över det kringliggande landskapet. Solen sken och jag såg en helt vanlig slätt och några buskar samt skog. Men längst bort i bildens mitt stack en byggnad upp.

 Bild: Jörgen Auer
Jag tog ännu en bild och zoomade in. Jo visst är det väl vattentornet i Mantorp som syns ända ifrån Älvestad i Motala kommun. Kan det stämma? Fast det är inte så märkligt eftersom det fågelvägen nog inte är längre än fem-sju kilometer.

Bild: Jörgen Auer
Jag beskar den senare bilden ytterligare och nu syntes det tydligt. Visst är det Mantorps vattentorn. Kul. 

Arkivbild 2015: Jörgen Auer
Det hela påminner mig starkt om när jag var uppe på nämnda torn en februaridag 2015 (med tillåtelse, förstås) och tog bilder ut över nejden. Tyvärr hittar jag ingen bild tillbaka ut mot Älvestad, däremot tog jag den gången en bild in mot Linköping och med beskärning ser man hur tydligt som helst Linköpings domkyrka två och en halv mil bort. Skymtar gör en annan topp, det vid Kanberget belägna gamla vattentornet (numera ombyggt till bostäder). 
Behöver jag tala om att jag gillar goda utsikter? Nej, det vet ju redan du som brukar titta in hos mig.

Inga kommentarer: