lördag 9 oktober 2021

Just så vill jag dansa

Bild: Jörgen Auer
Uljeberg, Mantorp. Lördag morgon kring 07:35, jag går ett par varv på den 1700 meter långa travträningsbanan. Det lär bli en vacker dag.

Bild: Jörgen Auer
11:45. Dags för ny promenad, nu med hundsällskap i form av labradoren Happy, en åttaåring som bott på Uljebergs säteri hela sitt liv. Vi gillar att gå.

Bild: Jörgen Auer
Det bjäbbas i skyn. Tjattras. Diskuteras, kanske. Gässen sträcker söderut.

Bild: Jörgen Auer
Det blåser nästan inte alls. Ändå böjer sig vassen för något. Böljar mjukt. Så följsamt att jag blir avundsjuk. Just så vill jag dansa.

Bild: Jörgen Auer
Titta på färgerna, säger jag till Happy. Men hon förstår inte, utan tittar åt ett annat håll. Bort mot några rådjur på en stubbåker. Tre till antalet. Jag tittar på dem också och de stirrar tillbaka. Tio minuter står vi så.

Bild: Jörgen Auer
Hemkommen ser jag min i juni inhandlade och planterade stjärnöga blomma som aldrig tidigare. Vackrare har den aldrig varit. Det måste vara söderlägets förtjänst, och solens. Och regnets.
Inomhus ser jag på SHL-hockey innan det blir dags för VM-kval i fotboll. 
Och nu efter att ha skrivit det här ska jag kolla hur mycket jag har vunnit på lotto. Klockan är 23:45.
God natt.


Inga kommentarer: