tisdag 26 oktober 2021

Nej, iodbåt inget för barn

Ur Allhems sportlexikon
Det är en febrig dag. Jag, alltså. Jag har feber. Vågar mig ändå ut på två promenader, men de är inte sköna. Jag fryser. Går in och väntar på kvällens höjdpunkt, VM-kval i fotboll mellan Skottland och Sverige som kan ses på Svt24. I väntan på den bläddrar jag åter i ett gammalt lexikon, Allhems sportlexikon. Den här gången väljer jag första bandet (av tre), utgivet 1948.
Bjarne Aas, född 1886, finner jag intressant och vill veta mer.
Så jag söker förstås på nätet och hittar massor av information om denne båtbyggargigant, tydligen en av världens största segelbåtskonstruktörer. Han blev 1957 riddare av St.Olafsorden och har en gata uppkallad efter sig i Fredrikstad - Bjarne Aas gate. På ön Isegran där hans båtbyggarföretag låg finns också en byst av honom.
Dessutom roas jag inte så lite av hans IOD-båt, vilket alltså inte var en roddbåt för barn som inte kan säga bokstaven r, utan en ruffad entypsbåt, en öppen dagseglare och en kappseglingsbåt som fortfarande tävlas i. Aas konstruerade den på amerikanskt uppdrag 1936 i trä (Oregon Pine och Mahogny), men under 60-talet kom den att byggas i glasfiber, vilket inte tilltalade norrmannen. IOD-klassen är organiserad i International One Design World Class Association.
Glasfibermodellerna byggdes från 70-talet till 1995 i USA,  Bermuda och Skottland. Sedan 1995 byggs båtar också i Sverige, på Tjörns Yachtservice. Sedan 1937 har totalt cirka 200 IOD-båtar byggts. Och mäster själv, Bjarne Aas konstruerade 615 olika båtar själv.
Han avled 29 mars 1969.
Källor: nbl.snl.no (Norsk biografisk lexikon), www.sailguide.com, www.iodfleetsweden.com, wikipedia, Allhems sportlexikon.

Inga kommentarer: