söndag 16 januari 2022

En bil från Salzgitter

Bild: Jörgen Auer
Nu kör vi igen, kanske man sa ombord på den här transportbilen för någon vecka sen. Fast på tyska. För AC Logistik GmbH hör hemma mitt i Tyskland, i staden Salzgitter i Niedersachsen. Bilden däremot är tagen i Sverige och de många strålkastarna i bakgrunden hör hemma på Mantorptravet.
Min bloggserie Transport på svenska vägar har funnits några år nu och jag har i korthet presenterat så där 150 transportföretag, svenska såväl som utländska. 
AC Logistik är ett ungt företag som startades så sent som 2018 och då i en källarlokal i Salzgitter, en stad i Niedersachsen, så där 8,5 mil sydöst om Hannover. Sedan dess har utvecklingen gått fort företaget förfogar i dag över 38 fordon. Man har 38 påhängsvagnar, 11 plattformsvagnar och 9 så kallade coil muldeau-påhängsvagnar. Det läser jag på hemsidan ac-logistik.eu där jag även får veta att bilarna kan lasta upp till 54 ton! 
På dnb.com sägs att AC Logistik GmbH har 14 anställda och att omsättningen ligger på 2,4 miljoner US-dollar. Tyvärr hittar jag inget räkenskapsår för de siffrorna och tror att företaget i dag har fler anställda och omsätter mer.
På hemsidan berättar AC Logistik att man har tre övergripande mål med sin verksamhet: nöjda kunder, nöjda medarbetare samt miljömedvetna åtgärder.

Inga kommentarer: