torsdag 27 januari 2022

Stor i Sverige och Ryssland

Bild: Jörgen Auer

Jag måste tillstå att jag blev överraskad av informationen jag tog del av när jag läste om dagens bidrag till min serie Transport på svenska vägar.
Så framgångsrikt trodde jag nämligen inte att företaget Lundagrossisten AB är.
Men utmärkta och informativa hemsidan lundagrossisten.se ger precis de svar jag är ute efter.
Närmare 200 anställda i Sverige och en omsättning på drygt 1,3 miljarder svenska kronor.
Dessutom får jag lära mig att Lundagrossisten är ett familjeägt företag som startades i slutet av 70-talet av Bo Johansson i Lund, och att han fortfarande i högsta grad är aktiv i företaget.
Vad gör Lundagrossisten då? Jo, det är en riktigt stor VVS-grossist vars kunder är rörinstallatörer. Företaget lagerhåller över 16 000 artiklar i var och ett av de hämtlager som finns på 17 orter i Sverige (ingen i Östergötland, dock).
Sedan 2007 verkar Lundagrossisten även i Ryssland och gör det offensivt och framgångsrikt. I slutet av 2020 hade man 43! filialer i Ryssland och planerar för att 2029 ha 200!
I Ryssland har Lundagrossisten närmare 600 anställda och omsätter 1,6 miljarder svenska kronor.

FOTNOT: Transport på svenska vägar tillkom enbart för att jag var nyfiken på var alla stora transportbilar ute på vägarna hör hemma någonstans. Och när jag ändå letar efter den informationen kan jag passa på att försöka ta reda på antalet anställda och årsomsättning också. Till dags dato har jag presenterat 165 företag, svenska som utländska här på bloggen. 
 

Inga kommentarer: