lördag 22 januari 2022

Fin seger, fint besök

Från Svt
Lite tjatigt med långlopp är det ju i alla sporter som har sådana. Men det är också roligt att se nya städer och orter. Som i dagens sändning från skidornas långloppscup där målet efter 55 kilometer i Endingen la diagonela var beläget i Zuoz i Schweiz.
Ännu roligare för en östgöte var att Ida Dahl (uppvuxen i Mantorp) ännu en gång triumferade. Hennes första seger i cupen kom för 14 dar sen.

Från Svt
Så här trött och glad såg 25-åriga Ida ut efter avverkade 55 kilometer med idel stakning. Prispallen blev helsvensk för tvåa blev Britta Johansson Norgren och trea Lina Korsgren.

Bild: Jörgen Auer
Annars började min dag med den här fina himlen sedd från Uljeberg. Men det var kallt! -9.

Bild: Jörgen Auer
Men det blev varmare och jag hade den här ljusa utsikten mot slätten på förmiddagen.

Bild: Jörgen Auer
Trevligt besök fick jag också. Från Norrköping kom Hans-Jörgen och Eijvon Sundli. De fick dock ursäkta att jag till en början ville se sista kilometern från la diagonela. För det är klart att jag ville se om skidåkande Ida från Lillgårdsvägen i Mantorp (numera boende i Östersund) åkte i mål som segrare. Det gjorde hon och det med en marginal på hela två minuter och 16 sekunder.
Sen stängde jag av tv-n.
Tittade dock under kvällen igen. Började med EM-handboll och såg Island sensationellt klart besegra Frankrike. Sen blev det Stjärnorna på slottet där det i kväll var Grynet Mollvigs tur att berätta om sitt liv. Intressant.
Efter det fick det bli Morden i Midsomer. 
Sen skrev jag det här.


Inga kommentarer: