tisdag 11 januari 2022

Vacker dag, kväll på tundran

Bild: Jörgen Auer
Tisdagen började bildmässigt så här för mig i dag. Ingen dum start.

Bild: Jörgen Auer
Det var en vacker morgon. Lite småkall visserligen, med en temperatur på -8 grader i Uljeberg, Mantorp.

Bild: Jörgen Auer
Det vackra vädret höll i sig hela dagen. Ja, tills solen gick ner. Men då hade temperaturen stigit till bara en minus. Fast den här bilden togs då det ännu var morgon.

Bild: Jörgen Auer
Hur jag än vände och vred mig såg jag bara fin natur.

Bild: Jörgen Auer
Och solen följde mig till Linköping där jag hade fikamöte på Corren med Christer Kustvik och Peter Mildaeus. Samt lunch med Christer på Mocca Deli där vi åt en utsökt lasagne. Och faktiskt såg jag skönhet där också. 

Bild: Jörgen Auer
Jag åkte hem och tog en gammal promenadfavorit, Vetarundan (här Klämmestorpsallén). Detta lagom som solen drog täcket över sig och till och med försvann ur min åsyn.

Ur kvällens Svt
På kvällen såg jag den oerhört fina dokumentären om en ung rysk fembarnsmor och renskötare på den kalla tundran i Sibirien. Huga, så kallt det såg ut. Och trångt. Familjen bodde på sju kvadratmeter!
Så fascinerad över familjens hårda livsvillkor blev jag att jag missade att knäppa en bild på just den delen av dokumentären. Dock spratt jag till när staden Dudinka visades i bild. Den har jag nämligen skrivit om här i bloggen i försök att vara rolig. Men så roligt ser det inte ut i Dudinka.

Ur kvällens Svt
Jag blev inte riktigt klar över om slutscenerna betydde att Ivanna och hennes fem barn hade flyttat till staden. I alla fall såg man dem i den här betydligt större vagnen eller stugan, med jag tror två eller tre rum.

Inga kommentarer: