torsdag 13 januari 2022

Himmel, vilken himmel!

Bild: Jörgen Auer
Åh, himmel! Eller är det kanske mera rätt att säga: åh, moln?
 
Bild: Jörgen Auer
Facebook svämmade nästan över av bilder på brinnande himlapällar. Svenska städer och byar stod i brand. Själv bor jag på en gård och valde en liten tur ut i naturen. Träd och himlar är inte dumt, det heller.

Bild: Jörgen Auer
Det kan se fantasifullt och märkligt ut också. En annan värld. Lite skrämmande. Men ändå vackert.

Bild: Jörgen Auer
Inte för att jag har varit i Afrika, men det är lite Afrikakänsla över den här bilden tycker jag. Jag tycker mig höra cikadorna spela och röt inte ett lejon höger utanför bild? Nej, det var en hund som skällde.

Bild: Jörgen Auer
Det var en sån där eftermiddag när det bara var att ta för sig av det fantastiska skådespel som erbjöds. Ute i naturen är det lätt att hålla avstånd, också. Särskilt som det inte fanns någon annan ute än jag.

Bild: Jörgen Auer
Stundtals kunde man nästan inbilla sig att det brann på riktigt. Eller att ett krig dragit förbi. Kvar stod bara resterna av ett kalt och brunnet träd och lämnade ett sorgset intryck efter sig.

Bild: Jörgen Auer
Men riktigt så ensamt var inte det kala trädet. Bara lite utanför i sin nakenhet. Sin sköna nakenhet.

Bild: Jörgen Auer
Och här är det också med. Dock i skymundan av en tallgren som valt ett annorlunda sätt att växa.

Bild: Jörgen Auer
Som sagt: fantasifullt, vackert och brinnande. Kanske bor det också en längtan i bilderna. Gör det inte det i de flesta bilder?

Bild: Jörgen Auer
En brinnande längtan. Efter vad? Liv, tror jag. Upplevelser. Små som stora. Skönhet. Njutning.

Inga kommentarer: