fredag 15 april 2022

God natt Madame

Bild: Jörgen Auer
 
Nu börjar det likna nåt. Vädret och temperaturen, menar jag. De börjar likna vår.
Under påskhelgen lär det bli 15 grader, ungefär. På söndag eller måndag.
Det var ganska skönt i dag också. 

Bild: Jörgen Auer

Så, hur blev min långfredag? Den där dagen som var så fruktansvärt tråkig när jag var barn. På den tiden var allt stängt.  Allt. Inte en affär var öppen, inte en endaste biograf visade film, inga restauranger lagade mat. 
Det hade kunnat vara fortsatt så denna långfredag, för jag var inte iväg någonstans. Höll mig hemma, gick mina promenader, löste korsord, läste bok. Just nu läser jag Carina Burmans roman God natt Madame om Anna Charlotta von Stapelmohr.
Riktigt bra och underhållande. Dessutom gillar jag 1700-talets senare år och att Anna Charlotta var kompis med självaste Carl Michael Bellman och rörde sig i hovkretsar. Kände kung Gustav III.

Bild: Jörgen Auer

Ja, och så pratade jag naturligtvis med "mina" hästar. De är inte mina, men de är mina grannar och de som går i hagen närmast känner igen mig, tror jag och de vill gärna umgås med mig en stund nästan varje dag. Det känns stort på nåt vis.

Bild: Jörgen Auer

Stort är det också att få leva mitt i det vackra Östergötland, att få ta del av vackra stunder, dagar och kvällar. 
Det kan bli en stor dag redan i morgon.

Inga kommentarer: