torsdag 7 april 2022

Jag valde rätt match

Luleåglädje efter slutsignal

Jag valde rätt. Visst flippade jag över till Kanal 6 och VM-kvalet i fotboll mellan Georgien och Sverige när det var avbrott i SM-finalen i ishockey mellan Brynäs och Luleå. Det räckte för att se 
en massa svenska mål. Med nån repris fick jag till och med se alla 15. 
Just det, men att se 15-0 är inte direkt kul. Det var munspel mot ett mål och stackars Georgien var visst på svensk planhalva en gång och åstadkom inte ett endaste skott på mål. 
Skillnad i hockeyn som hade det mesta man kan önska sig. Det var fart och fläkt. Fin skridskoåkning. Bra spel, också. Bästa svenska dammatch som jag har sett, även om hemmalaget Brynäs inte stod att känna igen riktigt i första perioden jämfört med 7-2-segern i föregående match. 
Luleå drog ifrån till 0-3 innan Brynäs reducerade till 1-3. Som blev 2-3 i andra perioden innan Luleå drog ifrån målmässigt och segrade med 5-2 inför svensk rekordpublik på damhockey: 7765 i Gävle. 
Tyvärr, kan jag tillägga. Att Luleå vann, menar jag. Visserligen starkt av laget som nu vann SM-guld för femte gången under de sju senaste åren. Därför tycker jag att det är dags att någon annan klubb bryter dominansen.
Men det kommer nya chanser för säsongens bästa lag i seriespelet i SDHL - Brynäs. Nästa säsong, kanske?
Beträffande fotbollen så spelar Sverige VM-kval redan på tisdag igen. Då blir det tuffare i motstånd i form av Irland. Minst en poäng i den matchen och Sverige är klart för VM i Australien och Nya Zeeland nästa sommar.

 

Inga kommentarer: