tisdag 5 april 2022

Runda av lite snyggt

Bild: Jörgen Auer

Är det tusentals vindar genom årstider i flera hundratals år som fått träd och grenar att böja sig? Eller valde grenarna väg redan i rotstadiet: jag ska växa häråt och liksom runda av lite snyggt?

Bild: Jörgen Auer

En häst och en sulky med kusk dyker upp i mitt synfält mellan tallarna. Travträning pågår. Hästen ska bli bättre. Göra bra resultat. Springa in lite eller mycket pengar. För de allra flesta tränare och ägare har årsresultaten oftast betoning på lite. 
Men de är ihärdiga de där tränarna, de gör vad de kan, hästarna gör bara vad de blir tillsagda. Gång efter gång.  Gå, spring, kämpa. Men de matchas försiktigt. Om jag sett rätt så blir det aldrig mer än fem varv per tillfälle för en enskild häst på Uljebergs 1700 meter långa och kuperade träningsbana.

Från CGTN

Som brukligt avslutade jag  kvällen med tv. Den fjärde damfinalen i hockey mellan Luleå och Brynäs. En match där Brynäs vann med hela 7-2 på bortaplan och tvingade fram en femte och avgörande match hemma i Gävle på torsdag.
Jag vet inte hur det gick till, men sen fastnade jag på den kinesiska kanalen CGTN, China Global Television Network.
Många vackra bilder var det. Så då kan ju jag också runda av lite snyggt.


 

Inga kommentarer: