onsdag 13 april 2022

Imponerande överlevnad

Sett på TV10

Jag måste tillstå att jag är inte så lite imponerad och fascinerad av deltagarna i amerikanska serien Alone. Jag tror att den säsong jag tittar på är från 2016, men det hindrar inte intresset.
Jämfört med det här är ju Robinson och andra "överlevnadssåpor"  rena barnlekarna.  Inga larviga tävlingar förekommer heller. Vistelsen på ön är själva tävlingen. Vem eller vilka försvinner, vem vinner?
 
Sett på TV10

I Alone skickas tio överlevnadsexperter till minst sagt besvärliga Vancouver Island. Dock bor de  inte tillsammans och samarbetar inte. Nej, var och får klara sig själv, bygga sin koja, försöka skaffa något att äta och så går det ut på att se vem som klarar sig längst. Det är tuffa bud och ont om något att äta för de flesta av deltagarna. En efter en ger de av olika orsaker upp: någon orkar inte längre, en annan saknar sin familj så mycket att det blir för känslosamt och ensamt.
Inget tv-team följer dem, utan de filmar sig själva en stund varje dag. Och det här är experter på överlevnad, inget fjant med kändisar eller så. Någon av dem har otur och hamnar på "fel" plats på den blöta ön (Vancouver är en av världens regnrikaste städer) och får ingen fisk till exempel. Vågorna är för höga, björnar och fåglar  jagar också i vattenbrynet, medan andra lyckas göra ett nät, fiskar med egentillverkat spö och agnar med snäckor eller annat de hittar. 
Dag efter dag, natt efter natt försöker de klara livet för att bli vinnare av de 500 000 dollar som är segrarens lön.
I dag gick de tre som återstår in på dag 59!
Otroligt!
Jag tror att han som fått fiskelycka och mättar magen med fisk varenda dag vinner. Han borde vara piggast. Mannen som börjat åkalla Guds hjälp tror jag inte på. Han längtar för mycket efter sin fru också och tjatar om att de behöver pengarna och att han inte vill göra henne besviken. Samtidigt är han på utmattningens gräns och är så hungrig, så hungrig. En tredje man har låtit tillverka en kanot (mycket bräcklig sådan) och välte i dag när han försökte lägga nät från farkosten. Bryter han nästa dag?
Hur länge hade jag klarat mig? Hm, en vecka kanske.
Men inte på Vancouver Island där det verkar regna nästan varje dag.
Spännande fortsättning följer. 

Inga kommentarer: