måndag 18 april 2022

Mycket gående blir det

Bild: Jörgen Auer

Dagens långpromenad gick från Uljeberg till det här pumphuset nära Spärringe. Det servar 18 markägare och tar hand om allt vatten från de små höjderna på slätten. 
Carl Gillheimer på Uljebergs säteri förklarar:  diket du ser tillhör föreningen Viby invallning och bildades 1952 genom att bönderna gick ihop och legalt etablerade ett "pumpbolag" som har till uppgift att avvattna åker och områden runt åkermark. Totalt avvattnas 1800 ha
inklusive stora delar av Mantorps samhälle (allt från Gulf-macken och norrut) inklusive Mantorp park. För oss lantbrukare är dessa pumpar avgörande för att vi ska kunna bruka vår åkermark och för att Mantorps samhälle ska fungera.
När det regnar i exempelvis Mantorp leds dagvattnet via öppna diken och nedgrävda rör till dessa pumpar. Här lyfts vattnet för att sedan rinna till Dömesta och sedan Svartån. Från Svartån rinner det ut i Roxen och vidare till Östersjön via bland annat Göta kanal. 

Bild: Jörgen Auer

Så här ser utsikten därifrån mot öster ut.
Bortom träden på rad går vägen mellan Mantorp och Västerlösa.

Bild: Jörgen Auer

Och så här såg jag ut i dag när solen sken som bäst. En kvarts rast vid pumphuset.

Bild: Jörgen Auer

Så här ser pumphuset ut från väster. Visst är det fint?

Bild; Jörgen Auer

Jag följde "kanalen" hemåt och såg till att hålla mig på vänster sida vattnet. Annars hade jag nog hamnat i Mörby.

Bild: Jörgen Auer

Efter lunch i dag åkte jag till Klämman Arena för att se Mantorps 14-åriga pojkar ta sig an gästande Ljungsbro (med bonusbarnbarnet William Jackson på högerkanten). Jag tror att Mantorp vann med 4-2. 

Bild; Jörgen Auer

Och kvällssolen sa godnatt till ladugården i Uljeberg och lovade att komma tillbaka i morgon. Det tackar vi för. 

Inga kommentarer: