onsdag 20 april 2022

LFC körde över Hammarby

Bild: Jörgen Auer

Vad nu? Konsert på gång med Linköpingsorkestern Bonnkapälle? Nja, nästan kan man säga. 
 
Bild: Jörgen Auer

Orkestern fanns med på läktarplats liksom också Linköpings studentsångare som ett trevligt inslag för att stärka hemmasupportrarna och därmed hemmalaget Linköpings FC i allsvenska fotbollsmatchen mot Hammarby. 
LFC tog tredje raka segern och gick upp i topp i tabellen efter 3-1 och imponerande spel. Särskilt under första hälften av första halvlek. 2-0-målet efter tio minuters spel var så fint att jag utnämner det till ett av de snyggaste mål jag har sett. Vilket passningsspel! Och avslutningen sen! Danska tremålsskytten Amalie Vangsgaard stänkte in bollen efter
smått otroligt snabbt och fint spel på vänsterkanten där Alva Selerud för andra gången var passningsleverantör.
  
Bild: Selfie

På läktarplats sken solen (i första halvlek) över 900 åskådare där jag hade sällskap av Christer och Lisa Kustvik.

Bild: Jörgen Auer

Det var en riktigt bra fotbollsmatch, särskilt av LFC som satte sådan press på bollhållaren att stackars motståndare första kvarten inte fick behålla bollen många sekunder och inte kom över på offensiv planhalva en endaste gång. 
Det var så bra att jag lovar komma tillbaka. Hela laget imponerade, men Vangsgaard fick välförtjänt pris som LFC:s bästa. Jag gissar dock att hon är för bra för LFC och blir inte det minsta förvånad om hon försvinner till någon storklubb under säsongen.
Väldigt bra var också japanska Yuki Momiki vars passningar var en fröjd att skåda. Landsmaninnan och försvarsspelaren Saori Takarada var säkerheten själv och Nilla Fischer är alltid Nilla Fischer. Nellie Karlssons vänsterfot gillade jag också och har jag sagt vänster så lägger jag till Alva Selerud. Hon var flitigt i bra aktion på vänsterkanten, men borde gjort mål på ett jätteläge i andra halvlek.
Hammarby då? Ja, visserligen skadedrabbat, exempelvis saknades landslagsspelaren Madelene Janogy. Jag tror dock att laget verkligen behöver Jonna Andersson i sommar och ytterligare förstärkning. Dock höjde sig laget efter att ha blivit fullkomligt överkört första kvarten. I andra halvlek skapade man också lite spel framåt och fick också till ett mål genom norskan Vilde Hasund efter en frispark av Courtney Nevin.

Bild: Jörgen Auer

Så här fin inramning kan det vara på fotboll. I alla fall när Linköpings FC spelar på Linköping Arena.

Bild: Selfie

De här glada gubbarna återsågs på LFC-matchen för första gången sen, ja när var det? Tio år sen? Ja, tror det. Som vi möttes, alltså. LFC har vi annars sett flera gånger, var och en för sig. Hur som helst är det Kalle Kumléus och jag, arbetskamrater på Östgöta Correspondenten under så där 25 år.
Även snart 85-årige Kalle sa att han gärna kommer tillbaka för att se LFC fler gånger, men han går helst när det blir varmare och kortbyxväder.
Snart Kalle, snart.

Inga kommentarer: