söndag 3 april 2022

Vinter eller vår?

Bild: Jörgen Auer

Lördagen började som vinter med inslag av snö och en temperatur kring fem minusgrader.
 
Bild: Jörgen Auer

Så här syntes slätten utanför Uljeberg, Mantorp från ett av mina fönster (mot norr) vid 8-tiden i morse.

Bild: Jörgen Auer

Men redan till förmiddagens promenad var mycket av det tunna snö- och frosttäcket borta.

Bild: Jörgen Auer

Landskapet kring Uljeberg är speciellt. Så här fina och stora enbuskar är det till exempel gott om.

Bild: Jörgen Auer

Men visst gick det att se och fota enstaka fina snöbilder. Den här tycker jag om.

Bild: Jörgen Auer

På eftermiddagen var jag i Mjölby och gick. Sökte variation. Fann det i promenad runt Svartån. 
 
Bild: Jörgen Auer

Låt mig säga det direkt: Mjölby är vackert. 
 
Bild: Jörgen Auer

Tyvärr hade jag inte all tid i världen utan fick nöja mig med en timme. Den här vyn har jag alltid tyckt om i byn. 

Bild: Jörgen Auer

För att inte tala om det här röda huset vid Hembygdsgården på Norrgårdsholmen. Är det vindstilla och dagsljus så står det alltid och speglar sig.

Bild: Jörgen Auer

Sen gick solen ned. Fast då var jag i Mantorp. Närmare bestämt utanför Klämmestorpsskolan.

Nu är frågan: vad har vi för årstid under söndagen? Och var går jag då?

Inga kommentarer: