torsdag 21 december 2023

Det var ingen sandstorm

Bild: Jörgen Auer
Sandstorm? Ja, nog för att det såg ut som att en sådan var på väg in över Mantorp i dag efter att ha varit och sandat i Normlösa. Men vi klarade oss. Lite regn fick vi däremot och jag tar hellre det. Ännu hellre tar jag emot snö och hoppas att det kommer åtminstone lite över Östergötland till julhelgen. Julen ska vara vit. Något jag också hörde en man säga på City Gross i dag: för mig blir det en vit jul som vanligt, sa han. Det är väl att ta i, sa en annan.

Bild: Jörgen Auer
Vit jul, eller inte. Vägarna kan vara förrädiska nu vare sig de har snö eller inte. Efter mildvädret de senaste dagarna är vägarna våta och med några minusgrader kommer förstås också ishalka. Så se upp med julresorna, ja alla andra resor också. Nu gäller det att sakta ner och skärpa uppmärksamheten. I dag hade jag för övrigt en galning tätt bakom mig ett bra stycke. Vad kan avståndet ha varit? Fem meter? Och idioten höll sig där flera kilometer ända tills jag tröttnade och svängde in på en sidoväg enkom för att slippa sällskapet. 

Inga kommentarer: