fredag 15 december 2023

Sverige inte på samma spår


Bild via Svt
Fredag. Då var jag på spåret. Såg på, menar jag. Kunde jag nåt? Ja då, men jag har redan glömt vad jag kunde. Och då är klockan bara 23:20 när jag skriver det här och På spåret har endast varit slut i drygt två timmar. varför har jag redan glömt vad jag såg?

Bild via TV6
Det är nog VM-handbollens fel. Jag såg fram mot en stark svensk insats i semifinalen mot Frankrike. Men Sverige var långt ifrån med på samma spår som Frankrike. Det stod 11-19 redan i paus  och allt som tidigare i VM sett så bra och lätt ut för svenskorna var nu som bortblåst. Visst gjorde de fler mål i andra halvlek, men Frankrike vann ändå enkelt med hela 9 bollar, 37-28. Utklassning.

Bild via TV6
Frankrike var bra. riktigt bra. Sverige gjorde sin sämsta insats i årets VM och kunde efteråt bara tacka för lektionen. Det fina försvarsspelet från tidigare matcher syntes inte till alls.

Bild via TV6
Men Frankrike får se upp för den här spelaren i finalen - Henny Reistad. Norskan var helt sagolikt bra i semifinalen mot Danmark där Norge till skillnad mot Sverige kunde vända ett stort halvtidsunderläge (9-14) till seger 28-27 efter förlängning.  

Bild via TV6
Henny Reistad gjorde fler än hälften av Norges mål, hela 15 och var den stora skillnaden mellan lagen inför en kokande dansk publikgryta i Herning. Att det blev just hon som också avgjorde matchen i absolut sista sekunden var liksom självklart. Norge-Frankrike i final, således. Sverige får spela bronsmatch mot Danmark och har gjort an bra turnering, hittills så när som på en match: semifinalen.

Bild: Jörgen Auer
Övrigt i dag? Jag lufsade omkring i snön en timme och funderade på om det kanske är årets sista snö. Det kan vara det för nu kommer plusgraderna och helgen blir riktigt varm för årstiden. Om någon undrar över bilden så är det Viby kyrka som jag fotat från Uljeberg.

Inga kommentarer: