måndag 4 december 2023

Några tankar kring ljus och mörker

Bild: Jörgen Auer
Ett skarpt ljussken tvingade mig att kisa med ögonen för att överhuvudtaget kunna urskilja något av det som befann sig framför mig i motljuset. Jag såg några träd stå på rad, som vore de väktare av det annalkande, heliga ljuset. Bortom träden en hage med några hästar i. Egentligen såg jag inte hästarna, men visste att de fanns någonstans i närheten och gick i hagen varje dag. Bortom hagen tornade väldiga moln upp sig, kanske var det mera snö på gång? Kanske varslade molnen om mörka tider? Ännu mörkare och rentav hemskare än de som delar av världen lever i nu?
Jag höjde mobilen och tog några bilder mot ljusskenet, mot den mäktiga solen. Åtminstone en av bilderna borde väl kunna bli bra, tänkte jag.
Det är den här, smått religiösa bilden.
Och Gud såg att ljuset var gott.
Eller är det en raket som just startat sin väg upp i rymden?

Inga kommentarer: