söndag 17 december 2023

Roligt med tysk skidglädje

Bild: Jörgen Auer
Skitväder är också väder. Så vad ska man göra en sådan dag som i dag, en med regn och plusgrader och blötmark? Ja, jag vet vad jag gör - håller mig inne.

Bild via Svt
Och vad gör jag då inomhus en hel dag? Inte mycket, ska erkännas. Mest ser jag på teve, och det finns ju så mycket man kan se på. Som skidskytte. I dag vann fransyskan Justine Braisaz-Bouchet masstarten i  Lenzerheide i Schweiz och tog därmed tre segrar i helgens världscuptävlingar.  Elvira Öberg åkte snabbast av alla och blev tvåa efter den skjutsäkra segraren. Syrran Hanna Öberg blev trea. 
 
Bild via TV6
Det var längdåkning också i dag och då precis som i går i Trondheim där tyska Victoria Carl nu tog sin första världscupseger när hon vann 10 km åkning. Bra för längdåkningen att skidåkare från andra europeiska länder än Norge och Sverige kan vinna. Och se på bilden här hur hela den tyska truppen i Trondheim är framme och gratulerar sin 28-åriga stjärna som förra veckan tog sin första pallplats i världscupen när hon blev trea i Östersund. Kul att se så mycken glädje och stolthet. Segern i dag var överlägsen, nära 20 sekunder före Rosie Brennan. Ebba Andersson som vann på lördagen slutade trea nu.
På herrsidan åkte Calle Halvarsson mycket bra, men fick ändå se tre norrmän framför sig. Vem som vann? Johannes Höstflot Kläbo, förstås.

Bild via TV6
VM-finalen i handboll vanns av Frankrike som höll undan för Norge och vann med 31-28. Vive la France! jublade de glada världsmästarna och kastade sig i segerhög på det danska golvet i Herning. Värdnationen Danmark tog bronset genom att besegra Sverige med 28-27 (14-11).

Bild: Jörgen Auer
Ja, sån var min söndag. Ja, och sen öppnade jag förstås det 17:e paketet i min julkalender (Farsdagspresenten). Det innehöll en lott som jag inte vann på. Men några sekunder var det spännande. Lika spännande som lördagens Lottodragning där jag fick in två rader med 4 rätt, vilket dock bara innebar 32 kronor i vinst. Jag hade spelat för tio gånger mer, så med vinst gick jag inte precis.
Men nästa lördag...

Inga kommentarer: