onsdag 27 december 2023

Vilken njutbar vinterdag!


Bild: Jörgen Auer
En sån härlig vinterdag onsdagen blev. Själv besökte jag Galleri Råssnäs i Motala. Vad? Har du aldrig hört talas om galleriet? Nej, inte jag heller. Men Råssnäsudden är som ett galleri med massor av njutbara konstverk, skapade av naturen.

Bild: Jörgen Auer
Så här års finns det gott om iskalla verk intill Vättern och man behöver inte leta efter dem. 

Bild: Jörgen Auer
Tyvärr försvinner de lätt i mildväder och det är långt från säkert att nuvarande verk finns kvar i exakt samma form om en vecka.

Bild: Jörgen Auer
Men Råssnäsudden har ständigt något att bjuda en besökare på. Årstid efter årstid.

Bild: Jörgen Auer
På hemresan tog jag vägen över Fornåsa, Skeppsås, Normlösa. I sistnämnda ort låg den här idyllen och speglade sig i Svartån. Naturligtvis stannade jag till på bron och tog några bilder.
Hemma fortsatte min sökning efter jag-vet-inte-vad och som vanligt var det hästarna som tilldrog sig de flesta blickarna. Två av dem hade fått tag i en del av ett täcke och lekte med det. Jag såg från köksfönstret hur de lekte, drog och slet i täcket, stegrade sig och "brottades" om det uppenbart spännande och roliga föremål de fått tag på i hagen.
När jag kom ut en kvart senare stod de kvar och bet i täcket båda två. Ingen ville ge sig. 
Kanske fortsätter dragkampen i morgon.

Bild: Jörgen Auer







Inga kommentarer: