söndag 17 december 2023

Gillar verkligen Jojo Rabbit

Bild via Svt
Roligt allvarlig eller allvarligt rolig vill jag kalla den amerikanska komedin Jojo Rabbit från 2018 (svensk premiär 2020) som Svt visade under sena lördagskvällen och som i alla fall skänkte mig både glädje och underhållning. Detta trots att den handlar om en tioårig tysk pojke i Hitlerjugend och hans tankar och upplevelser av nazismen och andra världskriget. Pojken har Adolf Hitler som låtsaskompis och resonerar med denne om vad som händer och hur han ska förhålla sig till det faktum att hans mor gömmer en judisk flicka på vinden.
En unik och smått galen film som inte vältrar sig i krigets fasor, men ändå förmår framställa dem. Jag gillade den verkligen.
Taika Waititi har regisserat och skrivit manus samt spelar också Hitler. Pojken spelas av Roman Griffin Davis, hans mor av Scarlett Johansson och den judiska flickan av Thomasin McKenzie.

Tidigare på eftermiddagen såg jag också den romantiska komedin The Holiday från 2006, vilken jag skam till sägandes inte heller har sett förut. Vilket förundrar några kvinnliga personer jag känner. Den bör man ha sett. Nåväl, nu har jag gjort det och jag gillade den också, men stördes lite av att jag fick något i ögat vid ett par tillfällen under filmen. 
Cameron Diaz, Jude Law, Kate Winslet, Jack Black och Eli Wallach spelar med och regissör är Nancy Meyers. Handling: kärlek.

 


Inga kommentarer: