måndag 25 december 2023

Julhelg i vackra Kisa

Bild: Jörgen Auer
Kinda, det är inte mycket som slår den bygden. Inte i Östergötland i alla fall. Vackrare än så här i vår egen variant av Norrland blir det inte. Jo, kanske sommartid, då. Eller sen vår. Bilden är tagen på julafton i utkanten av centralorten Kisa med utblick norrut. Jag firade med barn och barnbarn.

Bild: Jörgen Auer
I Kisa är det alls inte ovanligt att rådjuren kommer nära. Till och med in i trädgårdarna. Som här på Södra Prästgatan där två rådjur ville vara med och fira julafton. 

Bild: Jörgen Auer
Kisa kyrka förtjänar att vara med på bild varje gång jag är på besök i orten. Under helgen besökte jag såväl minneslunden på kyrkogården som kyrkan.

Bild: Jörgen Auer
I kyrkan deltog jag i midnattsmässan där det ingick några välkända julpsalmer, så kända att till och med jag kunde några rader utantill. Dock sjöng jag så tyst att endast 15-åriga Vera kan ha hört mig.

Bild: Jörgen Auer
Hemfärden gick via väg 23/34 som inte var så jättebra underhållen. Dock mycket bättre än lördagens resa till Kisa, enligt några som färdades där då. Själv tog jag mig till Kisa från Mantorp via den rent av livsfarliga skogsvägen över Ulrika.
Och nu? Juldagen hemmavid, vad gör jag då? Jo, ser på tv. Bland annat Will Ferrell i Elf (från 2003) och James Stewart i Livet är underbart från 1946. Plus något vid skrivandets stund inte bestämt. 

Inga kommentarer: