lördag 23 december 2017

Gödecke och Elvis

Bild: Jörgen Auer
Plötsligt ser jag Elvis på E4-an mellan Linköping och Mjölby. Jag läser namnet baktill på en lastbil, men på sidan ser jag vad transportföretaget heter: Gödecke eurotrans. 
Det vill jag veta mer om och glömmer Elvis för några ögonblick. Hemma läser jag på och hamnar på hemsidan https://goedecke-logistik.se, vilken jag ögnar igenom för att kunna skriva några rader om Gödecke på min blogg och i serien "Tradare på svenska vägar". Här är länken
Vad ser jag då: jo att moderbolaget heter Gödecke Eurotrans GMBH, vilket klargör att företaget hör hemma i Tyskland. Närmare bestämt i Lübeck och grundades 1948 av en Ernst Gödecke. Lastbilstransporter till och från Skandinavien är företagets huvudsakliga verksamhet.
I dag omsätter Gödecke logistik 32 miljoner euro, har 45 anställda, varav sju i Sverige. Man äger 150 trailers och gör 40 000 sändningar om året, varav 20 000 färjeöverfarter, samt har 10 000 kvm lager i Lübeck och Hamburg plus terminal i Malmö. I Sverige omsatte Gödecke 52 miljoner 2016
Elvis då?
Jo, det är en samarbetspartner. Elvis är ett nätverk av speditörer och rederier som omfattar mer än 160 partners i 20 europeiska länder och har över 16 000 trailers, eller lastbilar, lastkraftwagen. Inom Elvis finns fem olika delar - 
Full Load Network: 35 Partner, 95 orter, 6 000 bilar, 
Volume Load Network: 25 Partner, 45 orter, 2 500 bilar, 
Cool Load Network: 21 Partner, 48 orter, 1 200 bilar, 
Baustoff Netzwerk: 15 Partner, 20 orter, 500 bilar, 
Part Load Network: 78 Partner, 95 orter, 8 000 bilar.
Varför det heter Elvis? Enkelt: Europäischer Ladungs-Verbund Internationaler Spediteure. 
 
Bild: Jörgen Auer
Aha! Europäischer Ladungs-Verbund Internationaler Spediteure - Elvis.

Inga kommentarer: