söndag 17 december 2017

Underbar morgon i Mantorp

 Bild: Jörgen Auer
Jag ser det med en gång när jag tittar ut på morgonen. Det blir en fin dag. Som gjord för en Mantorpspromenad före frukost.

 Bild: Jörgen Auer
Borta vid gamla prästgårdsallén står träden vakt. Men de har ju inga kläder på sig och ser ut att frysa. Det är fem minusgrader.

 Bild: Jörgen Auer
Veta kyrka och klockstapel ligger i ett rosa skimmer. Är de vakna?

 Bild: Jörgen Auer
Det är nåt med kyrkogårdar som tilltalar mig. I dag fick Veta kyrkogård dessutom hjälp av himlen. Får den inte alltid det, för resten?

 Bild: Jörgen Auer
Himlen ja, från kyrkogården såg jag solen klättra uppför vattentornet och sätta himlen i brand.

 Bild: Jörgen Auer
Den här vägen är inte plogad än för dagen. Men någon har kört här. En vandrare mötte jag och andra fotspår såg jag också. Fyra hästar därtill. Och dimma drog över fälten.

 Bild: Jörgen Auer
Dimman svepte även över E4-an där en ambulans påminde om att ta det lugnt i trafiken.

Bild: Jörgen Auer
Hemkommen igen konstaterade jag: det blir en underbar dag. Ta hand om den.

Inga kommentarer: