onsdag 13 december 2017

Var har jag sett honom?

 Ur Mera Linköping 12 december
Ny krönika och dagens (gårdagen) till ära ny krönikebyline, också. Ja, så blev det den här veckan i Mera Linköping där jag skriver om en stor hobby som jag länge har haft. Glo på folk. Jag skulle ha lagt ut det här i går var det tänkt, men jag glömde.

 Ur Mera Linköping 12 december
Veckans Mera innehåller även ett nytt reportage i serien Gatuliv. Den här gången från Gustav Adolfsgatan i Linköping och Norrköping. Båda kommunerna har en sådan och det är det serien går ut på. Att hälsa på hos gator med samma namn i de två östgötakommunerna. Det här var den 22:a i ordningen om jag inte har räknat fel.Tyvärr smög sig ett fel in i texten. Smög och smög, det var jag som klantade mig. Jag skrev att Gustav Adolfsgatan i Linköping fick sitt namn 1945, men det var fel. Många år fel. För tydligen hette gatan så redan när det nya Högre Allmänna Läroverket, Katedralskolan stod klart 1915. Samma år invigdes även Berzeliiparken längre västerut på G A-gatan. Samt stod en fastighet i korsningen Platensgatan/G A färdig. Den fastigheten har i dag adresserna Platensgatan 22 och Gustav Adolfsgatan 9. Utöver det visar det sig att redan på en stadskarta 1910-1911 står namnet med, liksom parallellgatorna Hertig Karlsgatan och Sveagatan åt norr. Men utanför dem var rena åkermarken.

Ur Mera Linköping 12 december
Och så var det den där krönikan. Här är den.

Inga kommentarer: