onsdag 6 december 2017

Onnea Suomi!

Bild: Jörgen Auer, 2009
Tavastehus slott ligger minst sagt väldigt fint vid Vanajavesi.


Att Finland fyller 100 år i år har kanske inte undgått någon. Eller?
Men så är det. Vårt närmaste östra grannland blev självständig stat 6 december 1917. Finland (Suomi) som var en del av Sverige i över 650 år, 1157-1809, firar sitt jubileum under hela året och även i Sverige uppmärksammas Finland med evenemang utspridda över hela året.
Men just i dag är själva jubileumsdagen och för att visa min uppskattning av vårt grannland i öster repriserar jag ett blogginlägg från 17 november - plus ett par justeringar.
Jag har finsk anknytning genom min farfar Nils som bodde och gick i skola i Hämeenlinna (Tavastehus).
Han var dock född i Åbo 1896 och där har jag hittat anor i trakterna kring Åbo. De flesta verkar ha levt
någonstans mellan Laitila (Letala) i norr och Halikko nära Salo i söder. Däremellan är det så där en elva-tolv mil.
Men jag har inte varit där. Inte i Åbo, heller. Än.
Däremot har jag varit minst sju gånger i Finland. Bland annat en båtresa med hela Corren på 90-talet.
Första gången gällde det hockey-VM i Helsingfors 1982 med Correns rinkbandylag. Vi åkte flera år i rad på VM eller OS och var även i Dortmund 83, Sarajevo 84 (OS), Prag 85, Moskva 86, Wien 87 (svenskt guld).  
I november 1987 flög jag till Helsingfors för ett reportage i Borgå för Cloettas personaltidning Godbiten.
I slutet av 80-talet, eller var det början 90? var jag där med Corren-sporten för sportkonferens på båten och ett turistbesök på Sveaborg.  
En annan gång på dam-VM i hockey en aprilvecka i Hämeenlinna 2009, en gång på semester med familjen i samma Hämeenlinna sommaren 2009 samt en gång på bröllop i Helsingfors 2013.
Ja, jag var ju också på Helsingfors flygplats 2010 för vidaretransport till Kina och Peking. Just det. Och samma sak 2012 när det blev dags att åter flyga med Finnair till Kina och nu Chongching.
Lägg till en båtresa till Åland så blir det tio. Kymmenen, som det heter på finska.
Mitt finska arv (obs. inga pengar) har jag inte förvaltat på annat sätt än att jag har skrivit ett par dikter på det språk jag inte kan. Egentligen kan jag inte mer än tio, femton ord, men är bra på att läsa i ordböcker.
Grattis igen, Finland! Onnea Suomi!

 Bild: Pernilla Auer, 2009
På promenad vid Vanajavesi i Hämeenlinna, där min farfar gick i skola och växte upp.  

Inga kommentarer: