torsdag 7 december 2017

Här kommer Ohl logistics

Bild: Jörgen Auer
Visst jag kunde väntat tills jag ser en likadan bil för att få till en bättre bild till min serie om tradare på svenska vägar. Men det syns väl ändå vad det står? Bilen tillhör Ohl logistics, ett danskt företag med säte i Padborg. Företagets hemsida hittar du här.
Vad jag saknar på hemsidan är historien bakom. Varför heter firman ohl? Är det en förkortning? Ett namn? Kan det ha att göra med Otto Ohl logistik i Tyskland? Jag hittar ingen information om det, tyvärr.

Mer korrekt vore kanske att kalla min serie trailers på svenska vägar, eller lastbilar. Men eftersom jag började med tradare får det fortsätta så. Ohl grundades 1970 och har över 250 egna fordon, eller transportenheter som man vill kalla dem. Ohl har filialer i Sverige, Tyskland, Norge och Schweiz och har totalt någonstans mellan 50 och 100 anställda (i Sverige 12). Transport, spedition och lagerhållning står på schemat, främst inom EU-området. Ohl i Sverige hade en nettoomsättning 2016 på 125 miljoner kronor. För det danska bolaget Ohl logistics A/S redovisas en bruttoförtjänst 2016 på 34 miljoner och resultatet före skatt 13 miljoner DKK.



Inga kommentarer: