tisdag 12 december 2017

På besök hos Oasis Bi

 Bild: Jörgen Auer
Det här är travtränaren Stefan P. Pettersson som jobbar som proffstränare på Mantorptravet  sedan 2010. Dessutom jobbade han under 20 års tid på Mantorps veterinärklinik och tränade travhästar lite vid sidan om. Han bor på gården Björkhult mellan Mantorp och Västra Harg tillsammans med sambon Martina och tog första tränarsegern 2005 med Min Fred på Solvalla. I dag packade han lastbilen för färd till Axevalla och tre starter.
Sedan 2012 tränar han stjärnhästen Oasis Bi (ägare Per-Gunnar Swärd, Frackstad, Vikingstad). Hästen som under sin karriär har sprungit in 17, 8 miljoner kronor på 81 starter.

Bild: Tomas Thell
Så det är klart att jag passade på att prata med Oasis när jag ändå var där. Jag glömde säga till honom att jag känner P-G och dennes dotter Siri - men hästar har ett fantastiskt sinne och kanske visste han redan, eller anade. Lite blyg ser han nog ut. Men det var nog för fotografen.

Bild: Jörgen Auer
Det här är Tomas Thell, travexpert och ett känt namn i trav-Sverige. Ja, i andra delar av travvärlden också. Det var för hans skull som jag besökte Björkhult. Tomas har nämligen två hästar i träning hos Stefan och jag ville ha bild på honom med en travhäst. Detta för att Tomas snart fyller 60 och för att jag ska skriva ett porträtt på honom till Corren. Vi spenderade ett par trevliga timmar tillsammans i dag. Kommer på familjesidorna så småningom.

Inga kommentarer: