fredag 22 december 2017

Tomas Thell i dagens tidning

Dagens Corren
Se där, förstasidan blev det för mitt reportage om travkändisen Tomas Thell,östgötsk "granne" här i Mantorp (han bor visserligen i andra änden av samhället, men ändå). Tomas fyller 60 på juldagen, därav reportaget. Vad som inte står i texten är att jag faktiskt köpte en häst av honom på tidigt 90-tal. Eller var det rent av 80-tal? Spelar ingen roll, men det var på en salig Mantorpsdag som jag köpte en andel i en ung travare som jag tänkte skulle göra mig rik. Mantorp for Ever, var dess namn.
Det där med for ever blev inte så långvarigt, jag hann väl betala en eller ett par månadsavgifter, eller hur det var, men sen tog sig den unga hästen före att hoppa över ett staket i hagen den gick och skadade sig så illa att den var tvungen att avlivas.
Det där kunde ju inte Tomas rå för så vi förblev vänner och det är alltid roligt att prata med honom eftersom han alltid har något att berätta. Det har han även på morgnarna när vi möts på Mantorp Gym där även jag numera är medlem. I morse fick jag till exempel reda på att... nej, det avslöjar jag inte.
När vi möttes för reportagets skull på HG:s lager där Tomas har ett litet kontor tog jag ett par bilder till, som inte kom med i tidningen, men som finns på web-versionen hoppas jag (har inte kollat). Även i bloggen här finns de med.

 Bild: Jörgen Auer
Den här bilden togs ute hos tränaren Stefan P Pettersson., där Tomas har två av sina totalt 15 hästar.

 Bild: Jörgen Auer
Hästen Tomas tittar på här heter Ready Cash, världens bästa avelshingst, enligt Tomas som driver Hingstdepån i Östergötland AB.

Bild: Jörgen Auer
Visst blir det många koppar kaffe på en dag, ibland en ståfika. Sonen Sebastian som hastigt och tragiskt avled i mars finns med i såväl tanke som ord och bild.
Inne i Corren såg reportaget om 60-årige Tomas Thell, bördig från Fjugesta i Närke, ut som nedan:  

Dagens Corren

2 kommentarer:

Tomas Thell sa...

Mantorp For Ever kan inte varit rätt namn på hästen. Någon sådan finns i Travsportens dator. Kan du komma ihåg vad den hette?

Auer sa...

Jag har bestämt för mig att den hette så när jag köpte en andel. Eller så skrev ni bara det på en skylt ni hade. Och så hette hästen något helt annat, som Scratch Me eller så.