lördag 23 december 2017

Jultävling med gamla anor

Ur dagens Corren
 
Större än i år har nog aldrig Corren-Sportens jultävling varit. För den här julen går den även i Norrköpings Tidningar (NT), Motala & Vadstena Tidning (MVT) och Västerviks-Tidningen (VT). Jag förmodar även på respektive tidnings web, även om där inte verkar ligga något i skrivande stund (10:00). Å andra sidan har tidningsprenumeranternas antal sjunkit kraftigt sedan slutet på 80-talet då till exempel Corren hade 69 000 prenumeranter, i jämförelse med dagens cirka 41 000.
Men på nätet kan man förstås nå många fler. Kan, alltså.
Den här jultävlingen har jag bidragit till i så många år att jag har tappat räkningen. Jag började med att hjälpa Pitas Högfeldt att skriva någon av verserna. Året därpå skrev jag hälften för att sen ta över versskrivandet helt och hållet. Då pratar vi tidigt 90-tal.
Så det är i alla fall i 25 år. Minst. Åtta verser varje jul. Sen är det en bild till varje med en del av en idrottsprofils ansikte. Med hjälp av verser och bilder gäller det att lista ut vilka profilerna är. Ibland kan det vara svårt, men för det mesta lätt. I år är det lätt. Det tycker i alla fall rimsmeden själv.

Inga kommentarer: