onsdag 7 oktober 2020

Lite om Diavoli Rossoneri

Bild: Jörgen Auer
Nu har jag haft lite tid över igen. Och det har jag fortsatt svårt för. Att göra ingenting. Fast dit räknas väl nästan att bläddra i gamla lexikon. Det är riktigt roligt och lärorikt. Man hittar alltid någonting som fångar ens blick och intresse. Namn och händelser som får en att undra. I alla fall mig. Den här gången var det i Allhems Sportlexikon Supplement från 1951. Allt är ju egentligen av intresse. Men...

Ur Allhems sportlexikon
Vad som fångar mig mest här är Diavoli Rossonari som tydligen 1951 vann ishockeyturneringen Spengler Cup före AIK och senare gästade Sverige. Mer får man inte veta dock. Och jag vill veta mer om denna uppenbart italienska hockeyklubb. Jag får googla.
HC Diavoli Rossoneri hörde hemma i Milano och grundades 1933. Klubben vann sitt första italienska mästerskap 1935 och vann även 1936, 1949 och 1953. Vann den stora turneringen Spengler cup i Davos sammanlagt tre gånger, den första 1934, sedan också 1935 och 1950. Uppgiften i lexikonet om seger 1951 är således felaktig. Då vann nämligen arrangörsklubben HC Davos. Enda svenska klubb som vunnit turneringen är Färjestad som vann både 1993 och 1994.
Rossoneri (inte Rossonari) slog sig ihop med HC Milano mellan 1937 och 1941. Av förklarliga orsaker blev det inte så mycket ishockey under andra världskriget. Efter kriget startade man om för egen maskin igen, men 1956 brottades man med stora ekonomiska bekymmer och slog sig ihop med gamla kompisen HC Milano på nytt. Hette nu HC Milan Inter, men bytte till Diavoli Milano 1958 fram till 1975 då den klubben lades ned. 1977 blev det Diavoli HC Milano, 1985 HC Milano Saima, 1993 Milano 24, 1998 HC Milano Cortina, 2000 HC Milano Vipers, 2008 HC Milan Rossoblu. 
Alla fusioner och klubbyten hittade jag på italienska wikipedia och det kan vara möjligt att jag översatt fel och ber i så fall om ursäkt för det.

Inga kommentarer: