måndag 12 oktober 2020

Vida far vida kring

Bild: Jörgen Auer
Ah! Så bra. Dags igen för ännu ett avsnitt i min serie om den tunga bilarna på våra vägar. Trailers på svenska vägar, kallar jag den och är föranledd av att jag tycker det är väldigt många transportbilar, svenska som utländska, på vägarna. Inget fel i det, jag begriper ju att varor måste transporteras för att komma någonstans. Men vilka är alla de där företagen som åker omkring på vägarna? Var hör de hemma?
Märk väl att jag bara skriver om företag som har någon slags text, företagslogga eller annat på sina bilar. Många bilar åker omkring, utan synlig logga eller text.
Bilen ovan är ju väldigt tydlig. Här kommer en bil från Vida. Sveriges ledande tillverkare av träemballage, upplyses vi också om. Med träemballage menas pallar, pallkragar, kabeltrummor.
Lätt är det också att få uppgifter om företaget Vida AB, ja hela koncernen via vida.se, en utomordentligt informativ hemsida.
Bilen ovan berättar om träemballage, vilket betyder att det handlar om Vida Packaging som omsätter 600 miljoner kronor och har 200 anställda. Huvudkontoret finns i Hestra och vill du veta mer hittar du det på vida.se/vida-packaging
Hela Vidakoncernen har 1 200 anställda och omsätter 7,7 miljarder kronor. Företaget förädlar och säljer skogsprodukter och av sågade trävaror exporteras 75 procent vida kring (Europa, USA, Asien, Afrika och Australien), berättar hemsidan. Mer: 22 produktionsanläggningar, varav 12 sågverk. Huvudsätet för Vida AB finns i Alvesta. 

Inga kommentarer: