tisdag 27 oktober 2020

Vill du med på promenad?

Bild: Jörgen Auer
Jag har sagt och skrivit det förut och skriver det igen: kyrkogårdar är vackra. I dag besökte jag kyrkogården i Västra Harg i Mjölby kommun. Det var bara jag och några hundra döda. 

Bild: Jörgen Auer
Västra Hargs kyrka stod färdig 1815. Det vet jag, för så står det på kyrkan. På svenskakyrkan.se får man veta mycket mer. Som att den ersatte en medeltida kyrka, troligen från 1200-talet. Delar av den gamla kyrkan ingår i den nuvarande. Att det finns stora gårdar runt om i bygden, förstår man av de många stora gravstenarna på kyrkogården. Här har det funnits pengar att betala med.

Bild: Jörgen Auer
Som sagt var: stora stenar finns det gott om. De här bautastenarna tillhör släkten Kugelberg.

Bild: Jörgen Auer
Kyrkogårdar i all ära, det är fint lite varstans om hösten när färgerna tränger sig före för att synas mest. De här kan ses vid Klämmestorps gård utanför Mantorp.

Bild: Jörgen Auer
Mossa på sten är också fint, eller hur? Just de här stenarna nära Klämmestorp finner jag så spännande. Har någon verkligen vänt på varje sten i det här partiet för att söka finna runstenar? Jag tvivlar på det men har i 40 års tid tänkt ta med mig ett spett. Eller ännu hellre en bulldozer. Vi vet ju att det finns runstenar i närheten. Vid både Veta, Viby och Sya kyrkor finns det, liksom vid Sjögestad motell. Varför inte här där det finns gott om stora stenar, till och med platta. Men hur ser de ut på den sida vi inte ser?

Bild: Jörgen Auer
Det bästa med långa promenader är att man har möjlighet att se så mycket. Som här vid järnvägsbron på Hargsvägen i Mantorp. Står man tillräckligt länge kommer det ett tåg. Pendeltågen går ofta. Och rätt vad det är svischar det till och X2000 får på sin väg genom orten bron att rysta till. Eller så känns det bara så. Kanske är det jag själv som ryser. Men i dag var det lugnt. Men visst var det ett tåg på ingång.

Bild: Jörgen Auer
Titta! Nu är två huskroppar uppe på nya bostadsområdet Riddarängen i Mantorp. Så roligt! Det blir nog väldigt fint, tippar jag och ser fram mot att få se hela området färdigt. Till en början är det visst bara fem hus som byggs och är klara för inflyttning 2021.

Bild: Jörgen Auer
Det kan vara lite stökigt att ta sig fram på delar av Riksvägen i Mantorp nu i den här veckan. I alla fall på dagtid då endast halva körbanan kan användas under pågående arbeten (riktigt vad man gör vet jag inte). Det är ingen lång sträcka, men hundra meter är tillräckligt för att orsaka trafikstörningar.

Bild: Jörgen Auer
Jag vet inte, men tror att det kommer att vara avstängt även i morgon och kanske blir det extra problematiskt när arbetena närmar sig korsningen med Trumpetarevägen. 

Bild: Jörgen Auer
Slutligen: du som inte har upptäckt tjusningen med promenader än kan slå mig en signal så gör vi sällskap för att njuta av vardagens skönhet. Och håller avstånd, förstås. 


Inga kommentarer: