torsdag 8 december 2022

Från Sya och Uljeberg

Bild: Jörgen Auer
I Sya fortsätter det enträgna arbetet med att försöka skapa konstsnöspår till helgen. Och i skrivande stund, efter 18, snöar det ju dessutom för fullt. Så det ska nog gå att åka längdskidor nån kilometer eller två.

Bild: Jörgen Auer
Dagens bilder togs på förmiddagen i Sya och det gick att se med blotta ögat hur snöhögarna växte.

Bild: Jörgen Auer
Ute i skogen fanns det ännu ingen snö, men frost här och var skapade ändå vinterkänsla.

Bild: Jörgen Auer
Syas spår för gångare bjuder på såväl stigar som skogsvägar. Snart är det bara snö som gäller.

Bild: Jörgen Auer
Lite is finns det förstås också när det har varit lite kyla som i dag (-9 som mest).

Bild: Jörgen Auer
Och långt där borta skymtade ett hus i det frostnupna landskapet.
Sen blev det dags för lunch. Hemma. Gulaschsoppa. 

Bild: Jörgen Auer
Efter det begav jag mig ut på nytt. Är det fint så är det och det gäller att passa på. Men nu gick jag i markerna hemmavid på Uljebergs säteri.

Bild: Jörgen Auer
Har jag inte fotat det här förut? Jo, troligen. Nypon och frost, eller nypon i frost gör sig på bild.

Bild: Jörgen Auer
Ah, sköna färger, tänkte jag och tog upp telefonen ur fickan för sjuttielfte gången denna torsdag.

Bild: Jörgen Auer
De här märkliga träden har jag också förevigat tidigare, men de är så fotograferingsvänliga och trevliga att det blir ännu en bild på dem.

Bild: Jörgen Auer
Och mitt inne bland de träden får jag syn på Viby kyrka ur ny vinkel. Den måste jag använda. Vinkeln. menar jag.

Bild: Jörgen Auer
Som blir ännu bättre med lite tele. Eller inzoomning. Har någon annan fotat just precis härifrån tidigare, funderar jag över i fotoögonblicket. 

Bild: Jörgen Auer
Härifrån då? Med kyrkan som en beståndsdel (gren) i den vackra enbusken? Är jag först i världen med det? Kanske. Men det är nog inget som kommer att stå i Guiness rekordbok. Ingen annanstans heller, förmodligen. Utom här.

Bild: Jörgen Auer
Det var väldigt vad jag har varit kyrklig i dag. Här ännu en vinkel och vy över Viby där borta på andra sidan E4.

Bild: Jörgen Auer
Nej, men. Ännu en. Jag tröttnar inte så lätt. Och stenarna är fina.

Bild: Jörgen Auer
Därför får de vara med på det här också. En värdig avslutning på en fin och vacker dag.
Tack för i dag.

Inga kommentarer: