lördag 3 december 2022

I Tollstad en stund

Bild: Jörgen Auer
Det spelar nästan ingen roll åt vilket håll runt Mantorp man beger sig för en promenad eller åktur av allehanda slag. För man träffar på hästar överallt. Nej, inte överallt, kanske, men missförstå nig  rätt. Det finns gott om hästar i området. I Östra Tollstad stannade jag en stund i dag och pratade med den här trevliga kamraten som nog kände att det luktade lite häst om mig, för jag har då sällan sett ett sådant intresse för min ringa person tidigare. Det var min högra jackärm som doftade på ett intressant vis. Men jag hann dra undan armen innan den blev uppäten.

Bild: Jörgen Auer
Jag fortsatte min vandring i ett ganska kyligt Tollstad och gick en väg jag gått många gånger, förbi alla Holgerssons hästar (det var hos dem den fina vita fanns) och familjens Norlings men jag tog även en liten avstickare åt Lillgården till, bara för att se hur där ser ut. 

Bild: Jörgen Auer
Och vad fick jag se där? Just det, hästar. I alla fall två. Den här var nyfiken och kom fram och hälsade och luktade naturligtvis även den på min högra ärm. Har jag rullat mig i hästbajs, eller vad är det som luktar? Antagligen bara vanlig hästlukt från Uljebergs Säteri där jag  gav två hästar morötter tidigare i dag. 

Bild: Jörgen Auer
Hemkommen tog jag ännu ett varv på "min" bana. Bara för att himlen var så oskyldigt blå och för att vintern kändes vara i antågande. Kanske inte i helgen, men snart. Inom kort. Och då räknar jag en vecka, kanske två, som inom kort. Självklart var hästarna i hagen, men de fick inte vara med på bild i dag.
Mer? Tja, inte just så mycket mer. Jo, jag besökte Östergötlands Auktionskammare på Depot Mantorp (Mobilia) och försåg mig med några faktahäften om Mjölby och en bok av konstnären och tecknaren Morgan Johansson: Vadarstränder.
Men i övrigt gjorde jag just ingenting. 

Inga kommentarer: