onsdag 14 december 2022

Snön tvingade mig vända

Bild: Jörgen Auer
Det var soligt vid lunchtid på Uljebergs säteri utanför Mantorp. Hästarna stod i hagen och verkade trivas. Jag tänkte ta mig en tur till Mjölby för att kanske handla nån julklapp. Härligt väder, sa jag till mina fyrbenta vänner och åkte iväg.

Bild: Jörgen Auer
Körde genom Mantorp. Solen sken så fint, men på andra sidan Mantorp såg jag att det var väderomslag på gång. Jag åkte gamla riksettan mot Sya och befarade det värsta. Vad sjutton skulle jag ut och göra? 

Bild: Jörgen Auer
Mitt i Sya stannade jag och tog den här bilden vid busshållplatsen, snett emot veg-restaurangen Open New Doors Bahnhof i gamla stationshuset. Ska jag vända? frågade jag mig själv, men fick nej till svar.

Bild: Jörgen Auer
Snöandet tilltog snabbt. Jag åkte ett par hundra meter till, men stannade på nytt. Vänd, sa jag. Men just här var ingen bra plats så jag fortsatte till Solbergakorsningen och vände där.
 
Bild: Jörgen Auer
In i Sya igen, således. Märkligt så fort det blir mycket snö! Ett par centimeter var det nu.

Bild: Jörgen Auer
Det kändes nästan som att jag kunde se hur snön lade centimeter till centimeter på vägen.

Bild: Jörgen Auer
Mantorp hade så gott som ingen snö när jag åkte igenom för 15-20 minuter sedan. Nu såg det ut så här.

Bild: Jörgen Auer
Vid Uljeberg säteri på Västerlösavägen gick vägen inte ens att se. Tur att lönnarna i allén syntes.

Bild: Jörgen Auer
Hästarna stod nästan på samma plats i hagen som tidigare, men undrade nog vart marken försvann.
 
Bild: Jörgen Auer
Min lilla väg in till bostaden var också försvunnen. Utan snökäpparna hade jag haft svårt att träffa rätt. Däremot var jag helt säker på att jag hade gjort rätt och vänt om i Sya.

Bild: Jörgen Auer
En halvtimme senare slutade det snöa. Solen trängde sig fram på nytt och jag tog en vinterbild. Vykort.     

Inga kommentarer: