måndag 27 februari 2023

En bil från Wargowo

Bild: Jörgen Auer

Bilden är tagen 14 februari och visar en bil från det polska transportföretaget Anwil Transport, grundat 1996 enligt hemsidan anwiltransport.com. Där står bland annat att företaget har 300 anställda samt förfogar över 240 bilar. Vad man främst sysslar med är att transportera gods vid kontrollerade temperaturer och man kör över hela Europa samt delar av Asien.
Tack för de uppgifterna säger jag och använder dem till min serie "Transport på svenska vägar", en serie som inte har till uppgift att jaga scoop om transportbranschen, utan endast är ute efter att tala om var företagen hör hemma någonstans. Till dags dato har jag i korthet presenterat över 200 företag, svenska som utländska. Varför, kan man undra och svaret lyder: för att jag är nyfiken och tror mig veta att det finns fler människor som undrar över alla tusentals transportfirmor på vägarna: var sjutton kommer de ifrån?
Anwil har huvudkontor i Wargowo två mil norr om Poznan i vojvodskapet Storpolen (vojvodskap är ungefär som Sveriges län) där man inalles rumsterar om i 36 000 kvadratmeter lokalyta.
Enligt sajten rocketreach.com omsätter Anwil Transport Sp. z. o. o. Sp. k. 70 miljoner dollar, sajten zoominfo säger 50 miljoner dollar. Dock är jag osäker på om de talar om samma år. Jag tror inte det.

Inga kommentarer: