onsdag 15 februari 2023

Fina medaljörer och god seffla

Bild via SVT
Vilken mästerskapsidrottare hon är, skidskytten Hanna Öberg. 27-åriga Hanna har vunnit OS-guld i distans 2018 och VM i samma gren 2019 och häromdagen blev det ett nytt VM-silver på sprint för henne och i dag slog hon till och tog guld på just distans igen. Detta efter bra skidåkning och fint skytte med endast en bom på de 20 skott som gäller för tävlingens fyra skjutningar (två liggande och två stående). Hon har sedan tidigare även ett OS-guld i stafett 2022, plus såväl silver- och bronsmedaljer i OS och VM.

Bild via SVT
Ändå bättre sköt Linn Persson som har hittat storformen lagom till VM. Inte en endaste bom hade hon och Linn som häromdagen vann brons på sprinten fanns i dag med i guldstriden, men fick ge sig för en bättre och snabbare skidåkare som Öberg. En silvermedalj var ändå otroligt bra av den 28-åriga värmländskan som aldrig vunnit någon individuell mästerskapsmedalj tidigare. Nu har hon två. I stafett har hon tre medaljer. 

Bild via SVT
Jag gillar verkligen hur VM-studion ser ut. Väldigt mycket blågult där. Snyggt. Och så med stora porträtt bakom på medaljtrion, Linn Persson, Hanna Öberg och italienska Lisa Vittozzi. Rörande också att se hur rörd "demontränaren" Wolfgang Pichler blev av de svenska framgångarna. I studion i dag fanns även förra skidskytten och experten Helena Ekholm och programledaren Yvette Hermundstad.

Bild: Jörgen Auer
I väntan på skidskytte åkte jag under förmiddagen till Hogstad för att fika hos lifestyleföretaget Sharpman. Eftersom jag ändå var där så tittade jag naturligtvis in i den stora butiken också.      
Det finns alltid mycket att titta på där. Inte minst skor och kängor. Själv stannar jag alltid till och kollar lite på de fina kläderna från Barbour. Jag har i många år funderat på om jag ska köpa en vaxad jacka (oljerock) eller inte. Jag slår nog till snart.

Bild: Jörgen Auer
Jag gillar Sharpman. Där finns något för hela familjen. Visst, riddelen är stor men även där finns kläder för den kräsne och den 1500 kvm stora butiken har gott om grejer för fritid överhuvudtaget, inte minst för hund. Men man kan också hitta snygga inredningsdetaljer. Äh, åk dit själv och titta, vet jag.

Bild: Jörgen Auer
Fikat är en avdelning för sig. Förstås. Och ett trevligt alternativ till närliggande Väderstad. I Hogstad äter man våfflor. Det finns matiga sådana, för ett par veckor sedan var ja där och åt raggmunksvåffla. Det funkade. I dag var min tanke att jag skulle prova Seffla. Sagt och gjort. Mmm. Smarrigt.
Seffla? Just det. Det är en kombination av semla och våffla och den kan rekommenderas. Egentillverkad mandelmassakräm, vispgrädde, våffla och glass. 
Det är nästan så att jag vill åka till Hogstad i morgon igen.
För dig som inte vet var Hogstad ligger så kan jag berätta att det ligger så där fem kilometer söder om Mjölby. Sväng av E4-an vid Mc Donaldsavfarten (Viringe) tillika södra infarten till Mjölby och korsningen med riksväg 50 (mot Boxholm eller Motala-Örebro). Kör 600 meter mot Motala, ta av mot Hogstad.

 

Inga kommentarer: