onsdag 22 februari 2023

Vem tog bilderna?

Bild: Kameran själv
Nu har telefonkameran slagit till igen och tagit en bild som det verkar alldeles av egen kraft. Omöjligt, säger du, njae jag är inte så säker på det. Jag kan nämligen gå ed på att jag inte har riktat mobilen mot de här plattorna som finns utanför Blomstertorget i Ullstämma, Linköping och inte lånade jag ut telefonen till någon annan under min halvtimme på plats.
Kanske har jag en telefon med de allra senaste tekniska finesserna? För det är klart att i en framtid, och inte allt för avlägsen sådan så kommer mobilerna att kunna ta bilder själva. Med tanke på hur snabbt utvecklingen rusar iväg så är väl inte det för långsökt att tro på självutlösande bilder. Att kameran helt enkelt tar bilder när den finner sådana motiv som passar just dess ägare. Å andra sidan hade kanske inte jag valt att ta bild på de här plattorna.

Bild: Jörgen Auer
Den här har jag däremot tagit själv, med hjälp av telefonkameran naturligtvis. Ja, det är månen som syns där uppe i det blå. Bilden är tagen genom ett skitigt fönster i Uljeberg, Mantorp klockan 17:47. Varför visar jag den? Den är väl inte särskilt bra? Nej, men jag har med vett och vilja tagit den helt på egen hand. 


Inga kommentarer: