fredag 24 februari 2023

Jag är inte ni

Bild via SVT

Ragnar Dahlberg, nyligen fylld 80, var en av gästerna i fredagens version av Cyklopernas land i svt1. Han talade lite om den rådande ålderismen och ogillade bland annat att bli kallad ni lite varstans av yngre personer, exempelvis i butiker.
Jag blir också kallad för ni ibland, senast i dag, men upplever det inte som så hemskt som Ragnar och andra. Men visst höjer jag på ögonbrynen och undrar vem, eller snarare vilka som tilltalas. Jag tittar mig omkring varje gång någon säger ni till mig. För mig är ni flera stycken, nämligen. Dessutom är det en påminnelse om en helt annan tid, en tid när man inte sade du till en annan person som man inte kände. Du-reformen kom till 1967 efter att nyutnämnde generaldirektören Bror Rexed vid Medicinalstyrelsen lade bort titlarna med personalen. Varför ni-ordet återigen tagits i bruk för att tilltala en person vet jag inte riktigt, men tror att den som använder ordet bara försöker vara hövlig. 

Men det funkar inte. Vi som blir tilltalade blir bara förvånade. Eller arga.

Inga kommentarer: