söndag 19 februari 2023

Mycket glitter i dag

Bild: Jörgen Auer
Min bästa bild för dagen tog jag i Motala under en lunchpromenad (för övrigt efter en mycket god lunch på Hamnkrogen). Solen sken från en klarblå himmel och kastade gyllene strålar i Vätterns lika klarblå vatten och allt var frid och fröjd. Nej, det blåste kalla vindar utifrån Vättern och det blev nog bara någon kilometers vandring därför. Dock i trevligt sällskap av sonen Martin som också gillade maten och Hamnkrogen. Och utsikten.    
              
Bild: Jörgen Auer
Motala kyrka gör sig också på bild och är väl klart vackrast på den här bilden i alla fall. Men Motalabesöket varade inte så länge. En timme inalles. Plus en kvart, möjligen.

Bild: Jörgen Auer
Söndagen började annars för min del i Linköping där jag gästade Rooney Jerrevång efter att ha varit på hockey med honom och Lasse Johansson på lördagseftermiddagen. Vi såg en dålig match mellan LHC och Örebro (2-3) varefter min värd och gamle sportchef på Corren (Rooney) och jag gick til Bierhaus på Apotekargatan och åt en måste jag säga väldigt god schnitzel (kanske min bästa någonsin). Söndagsmorgonen inleddes med en kall men uppfriskande och solglittrande promenad genom Tornhagen, Folkets Park-området (bilden) och Gamla Linköping. 
Naturligtvis passade jag på att ta några bilder i Linköpings bästa och mycket populära turistattraktion Gamla Linköping, här följer några av dem:

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer

Bild via SVT
Nej, det här är inte bild från Gamla Linköping. Utan en bild på min tv därför att det blev en närmast sagolik svenskdag i skidskytte-VM í Oberhof. I herrarnas masstart fick självaste VM-kungen och vinterns suverän, norrmannen Johannes Thingnes Bö bara brons. Och vilka hade han före sig? Jo, två svenskar! Sebastian Samuelsson som redan vunnit två individuella bronsmedaljer i VM slog nu till rejält och tog guldet efter ett mycket spännande och dramatiskt lopp och en mäktig långspurt. Silvret gick till Martin Ponsiluoma. Fantastiskt!
Att bilden på segrare Samuelsson ser ut som den gör beror på dåligt väder i Oberhof samt solsken hemma hos mig.

Bild via SVT
Det var ingen hejd på svenskheten i dag i Oberhof. För i damernas masstart blev det en ny triumf för mästerskapsfenomenet Hanna Öberg, som ju även vann guld häromdagen i distansloppet och dessutom åkte och sköt sig till en silverpeng i sprint samt ett stafettbrons. Även här blev det ett spännande och dramatiskt lopp som avgjordes på sista skjutningen samt förstås på den sista kilometern skidåkning.

Bild via SVT
Medaljtrion verkade glädjas åt varandras framgångar. Hanna strax efter målgång i samspråk med norska tvåan Ingrid Landmark Tandrevold och trean Julia Simon, Frankrike. 
Sammanlagt i skidskytte-VM tog Sverige nu hela elva medaljer, så många har vi aldrig tidigare plockat åt oss. Norge var visserligen lite vassare med 13 medaljer, men då räknas ju alla in som Bö tog förstås och med fem guld var han VM-kung. VM-drottningen heter Hanna Öberg. 

Inga kommentarer: