fredag 10 februari 2023

Två svenska medaljer

Bild via Svt
Ännu en blåsig dag, om än inte lika vindstark som torsdagen. Jag höll mig mest inomhus, men var ute nån halvtimme eller så. Vad gjorde jag inne? Ingenting. Jo, pusslade. Läste. Löste. Åt. Njae, vänta nu. Jag var ju på Sjögestad motell och åt, just det ja. Men sen åkte jag hem och gjorde ingenting. 
Såg tv. Skidskytte. VM. Damernas sprint i Oberhof. 
Svensk succé. Jo, jag tackar.
Hanna Öberg tog VM-silver. Starkt av Hanna i en riktigt bra tävling av de svenska deltagarna där fyra sköt fullt, alltså sköt så bra att de inte missade ett enda av tio skott. 

Bild via Svt
Linn Persson, helt utpumpad i mål, åkte dessutom så bra att även hon tog medalj. Hennes första individuella VM-medalj. Bronset blev hennes efter en stark insats. Inte sedan 2007 har en svensk kvinnlig skidskytt tagit sprintmedalj i sporten. Nu blev det således två i ett och samma lopp. Vann gjorde tyskan Denise Herrmann-Wick som var 2.2 sekunder före Hanna Öberg och naturligtvis strålande glad på hemmaplan. 
Även Anna Magnusson och Mona Brorsson sköt fullt, men åkte inte lika snabbt som medaljörerna. Deras tider räckte till en nionde och en 23:e plats. Elvira Öberg, som var den av svenskorna som före start räknades som det stora medaljhoppet hade inte sin bästa dag på skjutvallen utan hade två bom och slutade på 15:e plats.
Jag har sagt det förut och säger det igen: skidskytte är en jäkla bra tv-sport. Fast intervjuerna med en ledare efter skjutning anser jag inte behövs. 

Inga kommentarer: