lördag 3 mars 2018

Dags för Gottlösabesök igen

Bild: Jörgen Auer
Tänk att det bara är ett år sedan den här bilden togs. Plus någon dag. För det var den 2 mars 2017 som jag och besökte Nina och Sissi Liljas ridanläggning i Gottlösa för ett möte med Ninas sambo Mateusz Dziurla. Mateusz rider själv fälttävlan , fick pris på östgötska ridgalan 2017 som årets bästa fälttävlansryttare 2016, och gör alla möjliga sysslor på gården, såväl i stall som i arbete med hästar samt bygg- och körjobb.
Men då ska man veta att han även har ett annat jobb. I Norge! Han är teknisk chef på Main Card och har över 100 resdagar om året. Oftast till Oslo och Bergen.
Varför skriver jag om detta nu? Gjorde jag inte det förra året? Jo, men i dag ska jag bort till Gottlösa igen. Inte för att träffa Mateusz och Nina eller Sissi, utan för att titta på första omgången av elitseriehoppningen, zon öst, på ponny.En tävling som har diskuterats om den överhuvudtaget skulle arrangeras eftersom två lag ansett sig inte kunna åka till Östergötland på grund av för riskfyllt väderläge och massor med snö. Det är RK Udden från Kalmar och Ölands RF som tvingats säga nej. Även Västerviksortens RF har tvekat om medverkan, men verkar ha valt att åka, av startlistan att döma. Lagtävlingen startar inte förrän framåt sena eftermiddagen, så jag får väl se när jag kommer dit. Där ämnar jag göra ett reportage till Correns tisdagstidning (Ryktbart) och eventuellt vill även MVT ha det. Deltagande lag är Nyckelryttarna, Mantorpsryttarna, Vretagymnasiets HF, Lammhults RK, Vetlandaortens RF, Värnamobygdens RF och Västerviksortens RF. Mjölby ridklubb står för arrangemanget.
Apropå bilden så ser du kanske att det inte var någon snö i Gottlösa då. Men det kom en rejäl dos bara någon dag efteråt, kan jag erinra om. Så där 15 centimeter hade vi nog den 5:e. Att Mateusz Dziurla skrattar beror dock inte på rådande väderläge, utan på att Nina inte gillar att han sneddar över gräsmattan.

Inga kommentarer: