onsdag 21 mars 2018

Julia i dagens Ryktbart

Ur dagens Corren
Så här presenteras mitt Ryktbart-reportage om montéryttaren och mantorpsbon Julia Andersson i dagens Corren.
Jag var och besökte henne borta i stall s2 på Mantorptravet för ett par dar sen och hade glädjen att även träffa hennes pappa, tränaren Göran B Andersson, en legendarisk profil på travet och trefaldig vinnare av kuskligan på hemmabanan.

Bild: Jörgen Auer

Göran har jag mött förut. På mina promenader. Då på grusvägen mellan travet och Veta kyrka. Julia har jag nog inte träffat tidigare, även om jag kan ha sett henne tävla förut. Hon började nämligen som hoppryttare och tog en mängd placeringar på ponny.

Bild: Jörgen Auer
 Men nu är det monté som gälle, helst med Supreme Court. Samt pluggandet till redovisningsekonom, förstås. Och naturligtvis pojkvännen Mathias och 1,5-årige sonen William.
 
 Bild: Jörgen Auer
Dessutom är hon en hel del i stallet där Göran har fem hästar i träning.
 -Man måste tycka om att vara i den här miljön. Man måste kunna ta att det är lite skitigt och dammigt, lite smutsigt, säger Julia som på fråga om hon brukar träna på gym med tanke på att monté frestar ordentligt på ben (eftersom man står upp i sadeln, egentligen i stigbyglarna), rygg och armar.
-Jag kör lite övningar på egen hand hemma. 90 grader, till exempel.
 Puh, den som är så jobbig, vilket man ju kan se i Mästarnas mästare på teve, till exempel.
Ryktbart är, för dig som inte vet, Correns (och min) serie om ridsport. Reportage om högt och lågt, elit och motion, gamla och unga. Det var 2011 som vi startade serien och jag tror nog att den är ganska uppskattad hos ridfolket. Till vilket Julia Andersson hör, även om hon sysslar med trav.
En annan sak: jag frågade henne om hon som en gång vunnit New Forest-SM har provat alla hästraser. Nej, det hade hon inte.
Har du ridit islandshäst? Alltså bara som lätt motion? Ridit med en turridningsgrupp?
-Nej, det är roligast om det finns en mening med det man gör, blev svaret.
Plus ett leende.



Inga kommentarer: