fredag 9 mars 2018

Tillbakablickar på 9 mars

 I dag fick jag för mig att blicka tillbaka. Här i bloggen, alltså. Vad skrev jag de andra 9 mars? Det visade sig vara lite av varje. Dikter, vårutflykter, tv-minnen, ännu flera tillbakablickar, inte minst några med gamla Corren-texter och minnen "För 25 år sen", från 9 mars 1987 och 1988.
Här är några av mina tillbakablickar. Den första, en dikt, från 2011.








Mörka tankar

I mörkret finns den
bor i tvivel
och där ljuset saknas
- föraningen -
- rädslan -
- oron -
ska det ske nu
eller sedan,
är jag redo?

 Jörgen Auer 9 mars 2011






För 25 år sen (2012)

 Ur Corren 9 mars 1987
Thomas Påhlsson och IFK Motala var på väg mot något stort i bandy, det här året, och efter storseger 7-1 mot Ljusdal var laget klart för SM-semifinal.

 
Ur Corren 9 mars 1987
Linda Kuisma, Johanna Rahm och Gustaf Nystrand var glada barn på väg mot det hägrande målet 500 meter bort när det var dags för skidans dag i Grebo.


För 25 år sen (2013)

Ur Corren 9 mars 1988
Så här såg delar av Correns förstasida ut den här dagen för 25 år sen. Med klass 6a på Vikingstads skola och deras miljöskepp Holken som ingick i deras tävlingsbidrag i en riksomfattande tävling som klassen vann. En resa till Wien var förstapris.

 
Så har min söndag varit (2014)

Bild: Jörgen Auer
Blåsippan brukar alltid vara ett bra vårtecken. Så nog är det vår. Och med dagens temperatur på väg upp mot 15 grader behövdes egentligen inga blåsippor för att bevisa det.
(Det ska sägas att jag i detta inlägg visade ett tiotal vårbilder från vårt sommarviste i Bäckhult, vid Drögen, Men visar jag alla blir du som läser det här troligen sjuk av vårlängtan, så det får räcka med den här.


Tyg från omskriven butik (2015)

 Bild: Jörgen Auer
  I morgon hamnar det här tyget i Corren. Eller nej, det gör det inte. Men ägaren till butiken där tyget finns förekommer i ett reportage i Corren, liksom några ord om butiken.  Just det här vackra tyget (som är mycket vackrare i verkligheten) är ett franskt tyg med lantligt tema, och det lantliga är vanligt i butiken som är belägen just ute på landet.

Lantligt och klassiskt är vad som gäller för butiken och dess ägare. Läs mer i morgondagens Corren och på Corren.se
(Reportaget var från Lanthem, butiken vid Fröö säteri nära Lillkyrka, se http://www.lanthem.se/ )

Inga kommentarer: