måndag 19 mars 2018

I Skänninge ett par timmar

 Bild: Jörgen Auer
Dagens goda lunch intogs med den här utsikten. Just det, i Skänninge där Vårfrukyrkan sin vana trogen stod spejande över den gamla staden och bygden.
Rådhusklockan slog 14 när vi mätta och belåtna stegade ut på torget. Lite vår var det allt i luften och vi hade en timme till att slå ihjäl. Det gjorde vi på loppis. Skenabron second hand.

Bild: Jörgen Auer
Hittade vi något?
Ja, jag utökade min östgötska boksamling med några skrifter. Domstolsminnen från Linköping, Onkel Adam och Linköping, Årsboken 1981 från Östergötlands och Linköpings museum samt en liten diktbok utgiven 1956 av Yngve Aldhagen och betitlad Östgötaland. Det visade sig att jag redan hade två av skrifterna. Så kan det vara att vara samlare. Jag får ge bort dem.
Inuti diktboken ser jag för övrigt  vem Yngve Aldhagen en gång skänkte boken till. Där står nämligen: Till sonen Nils, poet och konstnär, från Yngve.
Jag bläddrar lätt. Och läser. I en dikt med just namnet Östgötaland lyder en av stroferna:
Det är Herrberga och Järstad,
Vårfrukyrkans silhuett.
Stadens småhus som i hägring
- vackrare man sällan sett.

Sen besökte vi även stadens stora loppis Skänninge kooperativa återvinning samt handlade på Östenssons.
Sen skrev jag det här. Och det började snöa.

Inga kommentarer: