torsdag 18 februari 2021

Brinnande bilder på nytt

Bild: Jörgen Auer
Ibland får man lust att göra om saker och ting. Som att lägga in bilder från dagar man är osäker på om man gjort det man bort. Likt de här himlabrinnande bilderna från Mantorp, tagna 21 januari 2020 strax efter klockan 16. Det ser nästan ut att slå gnistor om Gulfmacken. Undrar om Anna Lönestam och de andra på macken lade märke till den här speciella tisdagen. Kanske, men jag är ganska säker på att de inte kommer ihåg den. Så bra att jag påminner dem. 

Bild: Jörgen Auer
Det här var ju bara 100-200 meter längre fram på Riksvägen. Med vattentornet synligt mitt i flammorna och vi som rörde oss i eftermiddagsskenet den dagen tyckte det var nåt magiskt över tillvaron.

Bild: Jörgen Auer
Och så var det ju, naturligtvis. Är inte tillvaron alltid magisk, egentligen? Visst, det känns tråkigt och jobbigt ibland, men bara att vi finns till är ju magiskt. Och har förmågan att tycka och känna. Den här bilden togs på Trumpetarevägen. Och vintern var tydligen grön.

Bild: Jörgen Auer
Hemma på Prästgårdsvägen. Och himlen glödde av glädje och verkade vilja ta Mantorp i famn. Eller hade redan gjort och drog sig bort mot Mjölby. Det var vackert så det skrek inombords hos var och en som såg det och lite till mans (och kvinns) tänkte vi nog: kom snart tillbaka. 
Men tiden gick och inget hände. Inte förrän fredag 6 november.

Bild: Jörgen Auer
Då tände eftermiddagen på igen, om jag så får säga. Inte lika rejält som nio månader tidigare och inte med samma intensitet, men ändå så att målarduken brann och spillde över.  

Bild: Jörgen Auer
Sen fick jag vänta året ut och ett stycke in på nya året. Närmare bestämt till måndagen 11 januari i år då jag begav mig ut lite tidigare på promenad. Bilden togs 08:22 från Stockeby bort mot Östra Tollstad där kyrkan tålmodigt stod och väntade på soluppgången. Det kändes nästan som att kyrkklockorna snart skulle hälsa välkommen med ett sjudundrande bulleribång. Men det var tyst. Det enda som hördes var ljudet av mina skor mot det vintriga underlaget. Lycklig log jag.   

Inga kommentarer: