onsdag 3 februari 2021

I dag ska man gå långt

 I dag bjuder jag på en repris. Nedanstående text var nämligen införd i Corren och här i bloggen i mars 2010 och handlar om såna där stegräkningstävlingar som företag brukar ha. En sån hade även Corren (jag tror det var 2008) och gissa vem som vann? Under många år skrev jag krönikor på Corren-sporten under vinjetten Sport-Cnorren och senare bara Cnorren. Det här var en sådan Cnorren. Passar bra nu den 3 februari som enligt auerska temadagarna är Långgångardagen. Just det, när och om du läser det här så är jag ute och går.

"Alla landstingsanställda ska ut och gå. Som om de inte gör det redan. Herre Gud, så de skenar omkring i sjukhuskorridorer och trappor. Det är inte alls konstigt om de toppar alla stegräkningstävlingar. Ja, utom den på Corren, förstås. 

Det sägs nämligen vara så att Landstingsanställda går fler steg än den genomsnittlige deltagaren i Korpens stegtävlingar. Och som sagt: vem är förvånad?

Nu drar en ny kampanj igång och antalet deltagare förväntas bli rekordstort. Men de vanliga trappspringarna behöver knappast vara med, det är kontorsnissarna och datasnubbarna som måste röra på sig mer, Så är det på alla företag. Och det är många företag som hakat på stegräkningstävlandet. Securitas Direct vet jag håller på som bäst och är snart i Amsterdam.

Men se upp, säger jag. Och jag vet vad jag talar om. Här har ni en som gått långt. Medan övriga Correnanställda försökte ta sig till Paris för något år sedan gick jag till Rom. De andra hade inte ens kommit över Öresundsbron när jag gjorde mitt intåg i Paris. Triumferande höjde jag armarna mot skyn bara för att se datorn säga: gå vidare till Rom. Jag gjorde så. Ökade takten och var därför snart framme i den italienska huvudstaden där jag kunde kosta på mig att runda Colosseum ett par gånger innan konkurrenterna var i Paris.

Men, och det är nu varningen kommer, det kan vara farligt att gå så långt som jag. Med stegräknaren i myntfickan på jeansen var jag oövervinnerlig och snittade 35 000 steg om dan. Omöjligt? Inte alls. Jag gick en och en halv timme varje morgon, en och en halv timme varje kväll, på lediga dagar kunde jag dessutom ta långpromenader tre timmar mitt på dagen. Samt var på minst ett träningspass om dan. Aerobic, rinkbandy, innebandy, body pump, core, löprunda, yoga, Göteborgsvarvet, ett par mil på cykel. Vad som. Jag gick till och från varje intervju och uppdrag (om de inte var längre bort än fem kilometer) och var i något slags kroppsligt rus som påminde om dopning. Varför? För att jag ville vinna och för att det var så härligt höra de andras: du är otrolig!

Vad fick jag för det? Två biobiljetter och besvär i fötter och höfter. Och svara på hustruns ständiga fråga: var har du varit?"

Inga kommentarer: