söndag 21 februari 2021

Vilken sport är svårast?

Bild från Svt
Är slalom den svåraste sporten att utöva? Kanske. För mig är den i alla fall självklar på svåra listan. För jag har aldrig provat. Å andra sidan har jag inte provat på fallskärmshoppning heller, varken som tävlingssport eller födelsedagsöverraskning. Konståkning är också på svåra listan liksom samtliga gymnastikgrenar (och det sista säger jag trots att jag hade mycket bra betyg i just gymnastik i skolan). 
Stavhopp och häcklöpning borde också vara med. De två vet jag också efter att ha provat hur svåra de är för just mig.
Av de uppräknade avgjordes VM i slalom i dag. På bilden är det Österrikes silverman Adrian Pertl som obegripligt tog sig igenom och förbi käpparna. Pertl ledde efter första åket, men fick i det andra ge sig för norrmannen (förstås) Sebastian Foss Solevåg. Svensken Kristoffer Jakobsen låg fyra efter första, men grenslade en käpp i andra och kom aldrig i mål.
Kom just på att tungviktsboxning inte skulle passa mig särskilt bra. Men jag vill inte heller vara med i en match i mellanvikt, inte ens flugvikt. Jag vill aldrig boxas. Inte brottas heller för den delen. Å andra sidan har min vilja ingenting att göra med frågan om vilken sport som är svårast. Nja, jo på sätt och vis, vill man inte så kan man inte. 
Kanske handlar det om rädsla också. Jag är rädd för att köra ett race i roadracing. Inte heller har jag lust att sätta mig i en Formel 1-bil och blåsa iväg. Nej, inget med motorer för mig. Aha, tänker du kanske och föreslår segling. Nej, jag kan ingenting om hur man kryssar eller länsar och vet inte vad skota hem betyder. 
Sista dagen på skidskytte-VM var det i dag också. Man åker skidor ett antal kilometer och stannar då och då på bestämda platser och skjuter med gevär mot måltavlor med en svart platta på. Svenska deltagare vann inga medaljer i dag, men har varit framgångsrika tidigare. Dock inte så framgångsrika som Norges deltagare. Det roliga i dag var att en österrikisk tjej vann damernas distanslopp (med fyra skjutstationer). Lisa Theresa Hauser bommade inte ett endaste av 20 skott och vann före tre norskor,
Kan skidskytte vara något för mig? Nej, men i svårighetsgrad kommer skidskytte långt efter slalom, om du frågar mig. Jag har ju i minne hur bra jag sköt en gång under militärtjänsten på I 4 i Linköping 1970. Visserligen inte på skidor, men ändå. Vi skulle springa fram mot pappfigurer (lede fi) och kasta oss ner och skjuta och jag sköt faktiskt redan innan jag landat och träffade min papp (inte pappa) mitt i bröstet. 
Och en skidtävling över 5 kilometer samma vinter och samma regemente vann jag! Det berodde visserligen mest på att det var klisterföre och alla de andra valde att sakta glida fram, medan jag såg min chans att äntligen nå en framskjuten placering och gav mig djävulen på att vinna och sprang (som Kläbo, ungefär) på skidorna. Hela vägen sprang jag och inte ens plutonens bäste skidåkare Jansson från Mackmyra hann ifatt mig även om han försökte mot slutet. Dock var han mycket tyngre än jag och hade det fruktansvärt tungt med en halvmeter snö under skidorna. Jublande sträckte jag armarna mot skyn när jag staplade i mål.
"Ett varv till, du måste ha fuskat", vrålade löjtnant Sahlin.
Jag fick spelet och var nära att spetsa honom med stavarna och han såg på mina ögon att jag verkligen hade kämpat. Och Jansson som kom strax efter räckte ut en hjälpande hand: "Nä, Auer har inte fuskat, jag har sett han framför mig hela banan", sa han.
Tack.

Inga kommentarer: