torsdag 11 februari 2021

Gnistrande kallt och vackert

Bild: Jörgen Auer
Gnistrande och kallt. Vackert. Så har det varit i dag. Morgonen var lite väl kall, tyckte jag nog. Så jag väntade till halv 12 innan jag begav mig ut på en runda. Nej, jag åkte inte skidor, jag har inga faktiskt. Till nästa vinter kanske? Nu går jag bara. Mestadels i Mantorp.
 
Bild: Jörgen Auer
Dock finns det andra som åker skidor. Här en åkare som testar spåren på Vetagärdet i Mantorp. Enligt Lotta Persson som jag träffat på just här ett par gånger, är spåren lite över kilometern långa. Jättebra alternativ till Syas fina spår där det kan bli lite trångt eftersom de alltid är populära. 

Bild: Jörgen Auer
Under pandemin har det även blivit betydligt fler människor som valt promenader som motion. Fördubbling räcker inte. Inte på min mest omtyckta runda i alla fall. Det är den så kallade Vetarundan där man viker om hörnet vid Veta kyrka och går ner till Klämmestorps gård (eller går åt andra hållet). Inne i Mantorp beror det ju lite på var man bor hur man väljer gångväg. Man kan också välja att lägga till motionsspåret i skogen som en del av promenaden. I skogen finns ju också numera en trevlig tipspromenad tack vare femteklassen på Klämmestorpsskolan. 
I dag mötte jag bland annat Anneli Sköld som dagen till ära fyllde år, grattis, och var ute och gick med ett barnbarn och sin hund. Jag mötte även Anna Kellander och hennes kompis Nirosha Viding. Trevligt.

Bild: Jörgen Auer
Efter denna trevliga och kyliga promenad var jag hemma i det hem som ännu en tid är mitt. Blått och vitt som laget mitt. Just det - IFK Norrköping (jag tror för övrigt på en fantastisk säsong). Kanske var det därför jag åkte till Norrköping sen och tillbringade eftermiddagen där. Hos makarna Sundli. Tack för gott fika! Egentligen skulle jag ha varit i Norrköping redan klockan 10 för att spela lite bandy, men den motionen blev inställd i dag på grund av för få deltagare. Men nästa gång...
Tyvärr missade jag därför Nils van der Poel och hans VM-guld på 5 000 meter skridsko i Heerenveen. Det första svenska VM-guldet på distans sedan 1976.

Inga kommentarer: